Osmussaare 180 mm patarei 1. blokk

180 mm kaksiktornidega rannapatareisid ehitati Eestis kolm: nr 314 Osmussaarel, nr 315 Saaremaal Sõrve säärel (nn Stebeli patarei) ja nr 316 Hiiumaal Tahkunas.

Osmussaare patarei koosnes kahest 180 mm kaksik-suurtükiseadmest MB-2-180, suurtükiblokkide vahe 400 m. Betoonivalu tuli teostada katkestusteta, ühe positsiooni (u 6500 m3 raudbetooni) valamine kestis viis ööpäeva. Lae paksus 2,7 m. Suurtükitorni kogukaal 375 tonni, torni soomuse paksus 203 mm, laskekaugus 38 km. Meeskond - 55, laskemoonahoidla mahutas 408 mürsku ja 819 poollaengut.

Sõja alguseks, juunis 1941, oli Osmussaarel valmis ainult 76 mm õhutõrjepatarei. 180 mm patarei sai lahinguvalmis 1. septembril 1941, neli kuud enne ettenähtud tähtaega. Teistel andmetel sai septembris valmis ainult 2. (lõunapoolne) 180 mm suurtükiblokk. 1. (põhjapoolse) bloki vähesele kasutamisele viitab ka see, et hoidlas oli laskemoona alles tunduvalt rohkem kui lõunapoolses. Septembris 1941 seati põhjapoolses suurtükiblokis sisse garnisoni laatsaret. Blokis on võimalik loendada üle saja raudvoodi. Torni kõrval on laatsareti jaoks ehitatud punastest tellistest peldik. Mõlemad suurtükiblokid õhiti Osmussaare mahajätmisel 1941. a detsembri alguses.

Soomustornid lõigati vanarauaks 1945. aastal. Sõrve ja Tahkuna sarnaste patareide suurtükiblokid on pidevalt vett täis ja sisenemine ilma erivahenditeta võimatu. Osmussaare patareis kõigub veetase üsna suures ulatuses ja vähemalt ülemisele korrusele on võimalik siseneda. Põhjapoolses blokis on suurtüki konstruktsioon säilinud suuremas ulatuses ja purustused on väiksemad kui lõunapoolses blokis.

Suurtükkidest u 300 m lõuna poole rajati maa-alune kahekorruseline juhtimiskeskus. Juhtimiskeskuse juures on tulejuhtimistorn ja varuelektrijaama varjend. Patarei rajatised olid ühendatud trassidega (elekter, side, vesi, keskküte). Juhtimiskeskuses ja suurtükiblokkides tagasid autonoomse elektrivarustuse diiselgeneraatorid.