Rannapatarei 10a (14-tolline)

Peeter Suure patarei nr 10a, neli 14-tollist suutükki paaristornides. Ehitis oli orienteeritud põhja-lõuna suunas (frondiga läände), koosnes kahest kompaktsest kahekorruselisest betoonehitisest-soomustornialustest, mis omavahel olid ühendatud 200 m pikkuse liivast kuhjatud kaitsevalliga. Liivavalli keskosas on laiend, kuhu pidi tulema ilmselt esialgses projektis olnud kolmas soomustorn. Valli kehas ühendustunnelit ei ole, selle ainuke ülesanne oli raudteeharu varjamine. 1917. aastaks sai betoonehitistest valmis ainult põhjapoolne, kuhu ka soomustorn peale jõuti tõsta, kahureid paigaldada ei jõutud. Lõunapoolsest betoonehitisest sai valmis raudkivialus, seinad ning silindrikujuline betoonalus soomustornile. Katust ja vahelagesid, samuti vaheseinu valada ei jõutud. Raudtee pealiinist patarei juurde pööras haru, millelt tavalise pöörangu abil sai sõita kaitsevalli taga soomustornist soomustornini kulgevale 200 m pikkusele teele. Viimaselt pääses ketaspöörangute kasutamisel betoonehitiste sisemusse viivatele harudele.

Eesti Meremuuseumi projekt Nargen Nord 2021–2026 - 10A patarei kompleksi restaureerimine: "Patarei 10a on osa Peeter Suure rajatud merekaitse vööndist, mis ulatus Lääne-Eesti saartest Soome lahe lõunaosa saarteni. Võimas merekindlus päästetakse hävimisohust ja hoone saab uue hingamise interaktiivse ekspositsiooni näol. Külastajad viiakse rännakule läbi merekindluse põneva ajaloo. Läbi kahe korruse kulgev ekspositsioon toetab arhitektuurselt muljetavaldava hoone loomulikku atmosfääri, mis on elamus iseeneses. Teekond kulmineerub Patarei katusel. Hoone keskel asub ajalooline kahuritorn, mida eksponeeritakse klaaskupli all. Katuselt on hoomatav patarei massiivsus ja kaunid vaated igasse ilmakaarde."