Aste lennuväli
Sõjaväeasula ja lennuvälja ehitamiseks tuli vastavalt baaside lepingule 25. maiks 1940 eraldada 285 hektarit, likvideerida tuli 4 majapidamist. Ehitustööd algasid kohe 1940. aastal, ehitajatena kasutati ka kohalikke elanikke. Laoküla ja Aste küla karjamaadele rajati lennuväli, Lao küla äärealadele kerkisid suured kasarmud ja haigla. Teisele poole teed ehitati kolm suurt maja ja söökla lennuväelastele. Sõja alguseks olid Aste lennuvälja ehitustööd veel pooleli.
Aste ja Kogula lennuväljadega on seotud 1941. aasta augustis-septembris toimunud Berliini pommirünnakud Nõukogude lennuväe poolt.
„Võitjate tõde Saaremaa lahingutest“ (Toomas Kümmel, EPL 1.11.2003):
„Ööl vastu 22. juulit 1941 käisid Saksa lennukid Moskvat pommitamas. Nõukogude Liidu sõjalaevastiku õhujõudude ülem kindralleitnant Semjon Žavoronkov esitas idee Berliini pommitamiseks. Berliinile lähim Punaarmee kontrolli all olev lennuväli oli Saaremaal Mõõtmine kaardil näitas, et Kogulast Berliini ja tagasi on 1760 km, selle vahemaa suutsid ära lennata ka merelennuväe kahemootorilised pommitajad DB-3. Kuna raskete pommitajate jaoks oli lennurada liiga lühike, anti Lääne-Eesti garnisoni ülemale käsk see võimalikult kiiresti korda seada. Lennuraja pikendamiseks kasutati kõiki inseneri-ehitusväeosade sõdureid, kõik jõud võeti ära ka Muhu kindlustustööde rajamiselt ja seda enne otsustavate kaitselahingute algust!
Kogulas pikendati lennurada 200 m võrra, Astes oli tööd rohkem ja siia saadeti kaks ehituspataljoni. Augusti alguses saabusid esimesed pommitajad Leningradi lähistelt. Ööl vastu 8. augustit sooritasid Nõukogude pommitajad esimese pommirünnaku Berliinile. 9. augustil lõpetati ka Aste lennuvälja stardi- ja maandumisraja pikendamise tööd ning järgmisel päeval saabusid sinna veel 12 pommitajat. Kahe lennuvälja kaitseks toodi kõik neli Saaremaal asunud õhutõrjepatareid. Kogulas baseerunud hävituslennukid anti pommitajate teenindamiseks. Sakslased võisid segamatult valitseda õhust Lääne-Eesti saarte üle, sest erioperatsioon Berliini pommitamiseks oli Nõukogude juhtide arvates kõige tähtsam ülesanne. Operatsiooni käigus avaldas Stalin isiklikult pahameelt, et pommitajad võtavad pardale kergeid 50-kiloseid süütepomme ning 100- ja 250-kiloseid fugasspomme.“ Kõigi inimtegevuse valdkondade geenius“ nõudis Berliinile pooletonniste ja tonniste pommide heitmist. Saaremaal asunud lendurid püüdsid tõestada, et väsinud mootoritega hulga lennutunde õhus veetnud kesise remondi läbinud pommituslennukitele ei ole teoreetilised võimalused jõukohased, kuid Stalini käsk ei kuulunud vaidlustamisele. Eksperimendiks saabus Saaremaale kuulus katselendur Kokkinaki isiklikult. Tulemus oli see, et kaks tonniste pommidega lennukit ei suutnud end stardirajalt lahti rebida ning hävisid, nende meeskonnad hukkusid.
Saksa luure oli välja selgitanud, kust lähtuvad Berliini rünnakud, esimene õhurünnak Saaremaa lennuväljadele tehti augustis. 6. septembril korraldasid Saksa lennukid Kogula ja Aste lennuväljale tugeva rünnaku, Balti laevastiku lennugrupist jäi järele veel vaid 4 pommitajat. Kuna operatsiooni varustamine kütuse, pommide ja laskemoonaga oli pärast Tallinna kaotamist meritsi muutunud väga raskeks, lõpetas kõrgem ülemjuhatus operatsiooni.
Kokku tehti Kogulast ja Astest 88 väljalendu, Berliinile visati 620 pommi. Kaotati 17 lennukit ja 7 meeskonda.“
Pärast sõda, 1945. aastal alustas Aste lennuväli uuesti tegevust. Sõjas hävinud hoonete asemele ehitati uued, valmisid elamud ning teenistushooneid. 1958. aastal valmis staabihoone, mis sai hiljem koolimajaks. 1961. a lahkusid sõjaväelased ja Aste lennuväli jäi tsiviilkasutusse kuni Kuressaare lennuvälja valmimiseni 1968. a. Enne sõda Lao külas valminud sööklahoonet kasutab praegu Saaremaa Tarbijate Ühistu.
Lennuraja ja ruleerimisraja koht on aerofotodel veel selgesti eristatav. Looduses hakkavad vaadet segama noored männid ja ruleerimisraja asukoht ei ole enam kogupikkuses tuvastatav. Murukamara all võib veel olla üksikuid metallist rajakatteplaate. Lennuraja lõunapoolses otsas on 4-5 hoone varemed. Aste küla piiridesse jääb ainult veerand lennurajast. Lennujaama territoorium asus veel Vantri, Laoküla ja Haamse külas.
Toomas Kümmel - Võitjate tõde Saaremaa lahingutest (EPL 1.11.2003)
Endel Püüa - Saarlased Nõukogude sõjaväebaasidel jalus 1939-1941 (Kuressaare 2020, lk 82-84)