AEGNA RAUDTEE

Raudteevõrgu ehitamine Aegnal algas 1913. aastal. 1914. a valmis 3 km kitsarööpmelist (750 mm) raudteed. Saare keskosas oli vedurikuur, kasutati kahte auruvedurit. Raudtee abiga rajati saarele 1914. aastal ajutine patarei, põhipatareide ehitusega alustati alles 1915. aastal. 1919. aastal alustati Aegnal õhitud patareide taastamist ja loodi saksa patarei baasil ka üks uus patarei. Kui taastatavate patareideni oli raudteeühendus juba olemas, siis uue patareini oli vaja see luua. Seega suurenes raudteede kogupikkus saarel 2,2 km võrra. Lisaks ehitati kasarmu lähedale tuletõrjedepoo ja remonditöökojad, kuhu samuti veeti raudtee. Vedurid olid samad mis tsaari- ja saksa ajal.

Nõukogude okupatsiooni alul võttis Balti laevastik patareid üle koos raudtee ja muu kraamiga. Alanud sõda tegi olulisi muudatusi saare kindlustustes. Venelased õhkisid saarelt lahkudes kõik patareid, raudtee ja veerem jäeti saatuse hooleks. Sakslastel oli plaan luua sinna ajutine patarei ja selle nimel ka tegutseti, mis omakorda eeldas ka raudtee ja veeremi kasutamist vajadust mööda. Ajavahemikus 1942-1944 toodi vedurid-vagunid siiski saarelt ära mandrile. Aja möödudes kadusid ka rööpad saare raudteetammidelt.